Gedicht gedacht

 Poëzie is alledaags in de zin dat het voor iedere dag is (Carol Ann Duffy)

Een sinds 2016 veelal dagelijkse rubriek met gedichten en gedachten daarover.
Dit vanuit het levensmotto: ik ben onderweg om mooie dingen aan te raken.

------

Voor wie een handvat zoekt:
Met de pijl rechts van het kopje ARCHIEF (zie onder het gedicht) ga je terug naar het vorige jaar;
met de pijl links ga je vooruit naar het volgende.
Maar veel handiger zijn deze links: daarmee ga je direct naar de inhoudsopgaven van:
2025-1 (A t/m K) en 2025-2 (L t/m Z)
2024-1 (A-F), 2024-2 (G-K), 2024-3 (L-R) en 2024-4 (S-Z)
2023-1 (A t/m K) en 2023-2 (L t/m Z) 
2022-1 (A t/m K) en 2022-2 (L t/m Z)
2021-1 (A t/m K) en 2021-2 (L t/m Z)
2020-1 (A t/m K) en 2020-2 (L t/m Z)
2019, 20182017 en 2016.

Week 51 - 687-688. Max Greyson: Ellips [3/5]

donderdag 26 december 2024

Valavond, het balkon en het gesprek
dat cirkelend wacht tot het zonlicht
schuin ligt en je guitigheid bedaart

Alles reeds gedacht, zeggen is zinloos nu je luistert
mijn mond raakt te haastig gestemd, ik wik
waarom woorden als ons en wij tegen de ruiten tikken
terugkaatsen, ons verminken

De zon zakt, het licht klimt, het hele huis verdicht
tussen je opengevouwen armen, en ik lig er middenin
mijn rusteloze vingers spelen het ongemak
als percussie langs je ruggengraat

Je wijkt en schort de aanraking op
onze eerste huivering in het niemandsland
tussen nood en wens, tussen verspreken en verzwijgen

Het woord alleen maakt een lus, schiet meteen terug in mijn keel
het woord nodig moet ons luwen, dragen, slaperig maken

Nu de rook in kringen boven onze hoofden hangt
en we de zon en de avond en het licht hebben gewogen
besluiten we dat de nacht

Om maar niet dat ene woord

2024


Eergisteren en gisteren over het eerste en tweede bedrijf van Dramaturgie van het loslaten. Bovenstaand gedicht is het slot van Wij, het derde bedrijf. Valavond, de periode tussen licht en donker, het niemandsland tussen wat er was en wat er komt, als je elkaar loslaat en alleen verder moet.

Als je alleen verder moet… Dan zijn er de anderen, dat zijn zij uit de interlude.


Onenightstand met Amsterdam

Eerst haar onderzoekend zwijgen 
daarna haar weetlustige vragen
over wat ik las en schreef en dronk en at en 
en ik wist niets en daarom leek het
alsof ik alles begreep, wie we waren, alleen maar samen
de dag erna weer iemand anders

Ze is het kind van theatermakers en diplomaten
in alle talen kan ze weigeren te spreken
tussen haar schrokken en slokken door, soms verlegen 
om hoe snel ze dronken wordt, soms hooghartig 
wanneer haar oude ziel praatziek uit haar kinderlijfje puilt

Ze betoogde de nietigheid van mijn naam 
gaf zich over aan mijn blik, liet me toe 
haar te omschrijven, vroeg me om haar een hoer te noemen 
teder en met ontzag, vertelde hoe graag ze gebonden wordt
maar zich niet bindt

Haar onervarenheid in het vertragen, en de mijne 
in het loslaten, haar onverschrokken mond en tong 
haar oor zocht mijn adem, haar hals kleurde blauw als water 
hoe ze joints naar binnen hijgde om te kunnen slapen 
en toch niet sliep, in de nacht haar rug naar me keerde 
en in de ochtend haar tattoos liet vertroebelen als aquarellen

Lopen, zei ze, en pas later daagde het dat ze wandelen bedoelde 
want straten zijn straten en een bed is een bed, en zij weet wat er in me breekt 
wanneer ik een seconde te lang in een etalage naar mezelf moet kijken

Archief 2024