woensdag 27 november 2024
Hij heeft zijn niet meer levende
geliefde afgebeeld alsof zij
zit te rouwen in een gestreepte leegte
aan een personenloze zee het enige
beduusde en verweesde
is een stuk voorplecht van een lome
auto.
Lijst h 107 x b 157 cm
van in de lengte doorgezaagde
vlaggenmasten.
Zou het zo graag
met de ochtend ogen
nog eens zien, ontfutselen
hoe verlies
in verf zowel onthuld
als ingekapseld worden kon
en hoe dat lukte.
2024
Dit gedicht is het afsluitende en tevens meest recente van Kneedwezens. Zaterdag 17 augustus 2024 staat eronder en de verwijzing naar een expositie van Peter Bes in IJssalon Aris Laan in Den Helder.
Familieportretten. Expositie Peter Bes,
19 juli t/m 31 augustus 2024
Het maakt me nog altijd kwaad – en ik schreef er hier al dikwijls over – dat Ilja Leonard Pfeijffer Judith Herzberg oversloeg in zijn bloemlezing Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten (2016).
Op het feestje ter gelegenheid van Herzbergs negentigste verjaardag maakte Claudia de Breij onlangs een vergelijking met Wislawa Szymborska. Poolse dichteres die niemand kende, maar zo mooi is gaan vinden nadat zij, in 1996, de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg. Als Judith Herzberg die prijs zou hebben ontvangen, was het met haar werk – minstens zo speels en verrassend – wereldwijd niet anders gegaan.
Laat ik nog even bij Herzbeergs poëzie over schilderkunst blijven.
Dat schilderij
ik had er lang
naar willen kijken
bijna of ik het zelf
geschilderd had
in willen lijven.
Ze hebben er een lijst
omheen gedaan. Mij
was het liever zonder.
Maar, zeiden zij
zo kan het langer blijven.
Wordt vervolgd.