zondag 22 september 2024
[Luister hier Luceberts eigen declamatie]
er is alles in de wereld het is alles
de dolle hondenglimlach van de honger
de heksenangsten van de pijn en
de grote gier en zucht de grote
oude zware nachtegalen
het is alles in de wereld er is alles
allen die zonder licht leven
de in ijzeren longen gevangen libellen
hebben van hard stenen horloges
de kracht en de snelheid
binnen het gebroken papier van de macht
gaapt onder de verdwaalde kogel van de vrede
gaapt voor de kortzichtige kogel van de oorlog
de leeggestolen schedel
de erosie
er is alles in de wereld het is alles
arm en smal en langzaam geboren
slaapwandelaars in een koud circus alles
is in de wereld het is alles
slaap
1952
Vandaag en de komende dagen aandacht voor dichter-schilder Lucebert (pseudoniem Lubertus Swaanswijk, 15 september 1924 – 10 mei 1994). Dit ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van deze Keizer van de Vijftigers zowel in woord als beeld. Ter gelegenheid van deze herdenkingsdag waren er tentoonstellingen in het Stedelijk Museum Alkmaar en het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, maar die zijn inmiddels voorbij. Wel is vorige week in Tiel een nieuwe expositie geopend:
En er verschenen verschillende nieuwe publicaties over zijn werk, terwijl er al zo veel zijn:
Den Boon over de nar als alter ego in Luceberts werk.
Het boek verscheen bij de bovengenoemde tentoonstelling in Tiel.
Oegema over Luceberts verzwegen verleden.
Marleen Slooff over de kruisbestuiving tussen Luceberts vroege poëzie en schilderijen
(boven) en over zijn gedicht de Elbe (onder)
En naast boeken ook uitvoerige essays, zoals van H.U. Jesserun d'Oliveira in De Parelduiker (2024-3) over verkeerde aannamens t.a.v. Luceberts deelname aan de Arbeitseinsatz tijdens de bezetting.
Wordt vervolgd.