maandag 05 april 2021
Een mens moet ook niet alles willen weten
Uitgever en redacteur
zwijgen als het graf
maar eens
in de zoveel tijd
ontvang ik royaltyoverzichten
dat klinkt royaler
dan het is
met een beetje geluk
zit er eeuwigheidswaarde
in poëzie
maar geen verkoop
althans niet in die van mij
dat is de deal
wel zit er eeuwig onbetaalbare poëzie
in de verkoop
wij verzoeken u vriendelijk
indien uw overzicht
een payment summary pagina bevat
uw factuur als pdf te sturen
o.v.v. de reference
op de payment summary
nergens kan ik echter
een paymant summary ontdekken
wel overal references
en een summary
van € 115,10 negatief
verschrikt vraag ik me af
of ik dat bedrag
moet overmaken
op de overige bladen
staan andere bedragen
waarvan nog een € 126,35 negatief
toch maar even contact opnemen
met de royaltyafdeling
met de vraag
wart ik nu precies kan factureren
het antwoord laat gelukkig
niet lang op zich wachten
uw royalty statement
in het tweede half jaar
is helaas negatief
door te veel retouren
vanuit de handel
hierdoor hoeft u geen factuur
te sturen
toch weer goed
dat er een God is
2020
Hij is dus genomineerd voor de J.C. Bloem-poëzieprijs: Johannes van der Sluis (1981). Zijn eerste bundel schreef hij onder het pseudoniem Giovanni della Chiusa (1969-2015). Ik veronderstelde hier dat dat een alter ego is van Arnon Grunberg, maar dat heb ik dus mis.
Van Johannes van der Sluis stond hier al een bibliofiele uitgave in de kast: Brief aan mijn vader (honderd jaar later) – in de zomer van 2019 in vijftig exemplaren uitgegeven. De jury van de J.C. Bloem-poëzieprijs vraagt zich bij Ik ben de verlosser niet af of je dit wel poëzie kiunt noemen. Dat dacht ik al toen ik die vaderbrief las, want het is een verhaal dat alleen maar op poëzie lijkt omdat het is opgetekend in afgebroken regels.
En toch intrigeren ze me, die anekdotes in Ik ben de verlosser niet – ondertitel Verloskunde voor beginners. Meer dus dan die Brief aan mijn vader. Ik heb me, net zoals bij het lezen van onder anderen C. Buddingh’, dan ook geen moment meer afgevraagd of deze tragikomische weerslag van de lijdensweg van een jongeman op zoek naar liefde en betekenis poëzie is of niet. Het mag zijn wat het is.